Σάββατο 5 Μαΐου 2012

Για μια Ελλάδα χωρίς χρέος - Η ευφυέστατη ιδέα του GDF

Πορτρέτο. Ο Πέτρος Νομικός, εμπνευστής της ιδέας με τον κωδικό GDF.

Ο Σαντορινιός επιχειρηματίας Πέτρος Νομικός λανσάρει μια φανταστική ιδέα που συμβάλλει στη μείωση του ελληνικού χρέους σε βιώσιμα επίπεδα.
Οι καταναλωτές ψηφίζουν τα αγαπημένα τους προϊόντα τα οποία μπορούν να πιστοποιηθούν GDF προσφέροντας το 50% των κερδών τους γι΄αυτό τον σκοπό. Πατριωτικός καταναλωτισμός και ανάπτυξη για να πάμε μπροστά!

Kαθόμαστε πλάι πλάι στο καινούργιο «Hixx» στο Λονδίνο με τον Πέτρο Νομικο, τρώμε και τον ακούω που μιλάει με πυρετώδη ένταση για τα σχέδια του. «Είναι δυνατόν άραγε να μειωθεί το χρέος της Ελλάδας σε βιώσιμα επίπεδα;» αναρωτιέμαι καθώς θέμα της κουβέντας μας είναι η διαδιακτυακή πλατφόρμα Greece Debt Free (σ.σ. Ελλάδα Χωρίς Χρέος), μια ιδέα του που μιλάει γι' αυτήν με πολύ πάθος. Το βλέμμα του αστάφτει, αλλά την ίδια στιγμή νιώθω αυθορμήτως ότι είναι σεμνός και προσγειωμένος, ονειροπόλος, αλλά όχι ματαιόδοξος.

«Το Greece Debt Free είναι ένα μη κερδοσκοπικό δημοκρατικό κίνημα που δραστηριοποιείται μέσω των social media και δίνει τη δυνατότητα σε προϊόντα και σε πολίτες να δωρίσουν χρήματα και κέρδη για να μειωθεί το χρέος της Ελλάδας. Στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία του σήμερα, οι θετικές αλλαγές επιτυγχάνονται καλύτερα με ειρηνικά οικονομικά μέσα». «Και πώς λειτουργεί πρακτικά;», τον ρωτάω. «Κάθε πιστοποιημένο GDF προϊόν δίνει το 50% των κερδών από τις πωλήσεις του για τη μείωση του εθνικού χρέους.

Προσπάθειά μας είναι να εμπλέξουμε τη διεθνή κοινότητα και ειδικότερα τους Ελληνες της διασποράς σ' αυτή την καμπάνια για μια καλύτερη Ελλάδα, αλλά ξεκινάμε με τους Ελληνες στην πατρίδα. Για να πετύχουμε αυτό τον στόχο, αγοράζουμε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, εκ μέρους των δωρητών. Δείτε όμως πρακτικά τι συμβαίνει. Στις 03.01.2012, λ.χ., ομόλογα διάρκειας δύο ετών διαπραγματεύονταν με απόδοση περίπου 25 λεπτά για κάθε 100 λεπτά χρέους του ελληνικού κράτους προς τους κατόχους ομολόγων.Αυτό σημαίνει ότι το GDF μπορεί να αγοράσει ομόλογα στα 25 λεπτά. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση εξακολουθεί να οφείλει 100 λεπτά στους ομολογιούχους. Τώρα όμως, το GDF, ως ομολογιούχος, μπορεί να απαλλάξει το ελληνικό κράτος από τα 100 λεπτά του χρέους. Επομένως, για κάθε €1 που δίνεται στο GDF, διαγράφονται €4 από το δημόσιο χρέος. Αρα οι δωρεές μέσω της αγοράς GDF προϊόντων διαγράφουν το χρέος ταχύτερα». Ιδιοφυής ιδέα που αντιστρέφει υπέρ της Ελλάδας τους μηχανισμούς του χρηματοπιστωτικού συστήματος, χρειάζομαι όμως και άλλες διευκρινήσεις για να καταλάβω τη λειτουργία της, οπότε ρωτάω τι ακριβώς γίνονται τα χρήματα.

«Κατ' αρχάς, θα πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι το GDF είναι μια μη κυβερνητική, μη πολιτική, μη κερδοσκοπική οργάνωση-ίδρυμα, που λειτουργεί με τους πολύ αυστηρούς αμερικανικούς νόμους [501c (3) ] κάτω από καθεστώς πλήρους διαφάνειας για να ξέρουν όλοι τι γίνεται. Η λειτουργία της είναι εντελώς ανεξάρτητη από την ελληνική κυβέρνηση και τους ελληνικούς νόμους. Κάθε ευρώ που δίνεις πηγαίνει για την εξαγορά του ελληνικού χρέους από την ελεύθερη αγορά. Με τα ομόλογα και τα χρήματα που συγκεντρώνονται, το GDF γίνεται πιστωτής δωρεάς στο Ελληνικό Κράτος. Οι τόκοι τώρα από αυτά τα ομόλογα είτε χρησιμοποιούνται για αγορά ομολόγων και πάλι, είτε για δωρεές στους τομείς της υγείας και της εκπαίδευσης.

Αυτοκόλλητα. Σε κομβικά σημεία της Αθήνας.

Ο κανόνας μας είναι τα λεφτά αυτά να μη δίνονται απευθείας, αλλά να διανέμονται μέσω άλλων σχετικών ιδρυμάτων. Ενα από τα καταπληκτικά πράγματα αυτής της ιστορίας είναι ότι το GDF είναι αμερικανικό ίδρυμα και αυτό είναι μια συνειδητή επιλογή λόγω της νομιμότητας του συστήματος, της σταθερότητας και της διαφάνειάς του, αλλά και γιατί οι πλουσιότεροι Ελληνες στον κόσμο είναι Ελληνοαμερικανοί και έχουν παράδοση στο να ανταποδίδουν στην Ελλάδα. Δίνοντας τώρα χρήματα σ' ένα αμερικανικό ίδρυμα έχουν 13% φορολογική έκπτωση και έτσι με €13 ένας Ελληνοαμερικανός απαλλάσσει την Ελλάδα από χρέος €100! Αρα μπορείς να μειώσεις το ελληνικό χρέος είτε αγοράζοντας πιστοποιημένα GDF προϊόντα, είτε με απευθείας δωρεά μέσω του website μας».

Επικοινωνία και... ιστορία

Για μια Ελλάδα χωρίς χρέος!

Πώς όμως θα βρεθούν αυτά τα ελληνικά προϊόντα που θα πιστοποιηθούν GDF και θα δώσουν το 50% των κερδών τους για τη μείωση του χρέους; Εδώ βρίσκεται η άλλη μεγάλη αναπτυξιακή διάσταση του ιδρύματος και για την οποία ο Νομικός μιλά με μεγάλη έξαψη. «Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του GDF είναι η δυναμη που κατακτούν οι καταναλωτές μέσα από τις διαδικασίες του. Στην Ελλάδα υπάρχει πολύ μεγάλη αγανάκτηση αυτήν τη στιγμή για το πολιτικό σύστημα, την απουσία άμεσης δημοκρατίας, από την αισθηση αδυναμίας. Ο κόσμος είναι πολύ θυμωμένος που μόλις το 2% των Ελλήνων κατέχει το 20 % του πλούτου. Εμείς θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα κίνημα καταναλωτικού ακτιβισμού, 100% θετικό.

Καθένας μπορεί να κάνει μια αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά του και να αγοράζει αγαθά που τον κάνουν να νιώθει ωραία και περήφανα που βοηθά την πατρίδα του. Εχουμε πια και την εμπειρία αυτών των φανταστικών κοινωνικών κινημάτων που αναπτύχθηκαν εκρηκτικά μεσω των social media όπως η «Αραβική Ανοιξη», ή το αγαπημένο μου εβραϊκό «Cottage cheese boycott», ένα καταναλωτικό κίνημα μποϊκοτάζ που άρχισε σαν μια διαμαρτυρία τον Ιούνιο του 2011 στο facebook και κατόρθωσε με το χτύπημα της κατανάλωσης να σταματήσει την άνοδο της τιμής αυτού του βασικού για τους Εβραίους τροφίμου κόντρα στα ολιγοπώλια.

Για μια Ελλάδα χωρίς χρέος!

Eτσι λοιπόν τα προϊόντα που θα πάρουν πιστοποίηση GDF επιλέγονται κατευθείαν από τους καταναλωτές που ψηφίζουν μέσα απ' το website μας (www.greecedebtfree.org) είναι ένα ανά κατηγορία (π.χ. γιούρτι, λάδι κ.λπ.) και μετά την τελική επιλογή του κόσμου μέσα από την ψηφοφορία στο facebook το GDF κάνει διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες που το παράγουν για την τελική πιστοποίηση τους συμφωνα με τον ειδικό κανονισμό που έχουμε διαμορφώσει». Αυτό κι αν είναι θετικός, πατριωτικός καταναλωτισμός που δίνει ισχυρότατα αναπτυξιακά κίνητρα και μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης των εξαγωγών. Μην ψάχνετε την αύξηση της κατανάλωσης των ελληνικών προϊόντων σε αρνητικές εθνικιστικές συμπεριφορές, ιδού πώς το κίνητρο «αγοράζω ελληνικά» έχει σαφές και εθνικό νόημα. Η δε δυναμική της άρχισε να καταγράφεται, αφού σε λιγότερο από μια βδομάδα μετά το πρόσφατο λανσάρισμα του website συγκέντρωσε ούτε λίγο ούτε πολύ 6.500 like!

Το πρώτο GDF προϊόν στην αγορά είναι η εξαιρετική μπίρα «Volkan» που δημιούργησε ο ίδιος ο Νομικός με τους συνεργάτες του, φιλτράροντας το νερό της με ηφαιστειακό βασάλτη από τη Θήρα και προσθέτοντας στη ζύμωση σπάνιο σαντορινιό μέλι και απόσταγμα φύλλων κίτρου από τη Νάξο. Τη στιγμή που διαβάζετε αυτές τις γραμμές είναι σε εξέλιξη η ψηφοφορία για το ποιο γιαούρτι θα γίνει GDF, και στην οποία σας προτρέπουμε να συμμετάσχετε ενεργά.

Μπύρα. Η Volkan, παραγωγής του Πέτρου Νομικού, είναι το πρώτο GDF προϊόν.

Κι αν αναρωτιέστε ποιος είναι ο Πέτρος Νομικός που έχει αυτές τις ωραίες ιδέες, πρόκειται για έναν Ελληνα της Διασποράς που γεννήθηκε το 1979 στο Λονδίνο, αλλά κατάγεται από τη γνωστή οικογένεια οινοποιών και ο πατέρας του ίδρυσε το πανέμορφο Συνεδριακό Κέντρο Νομικού στην άκρη των Φηρών. Σπούδασε Ιστορία στο Princeton University με εξειδίκευση στην οικονομική ιστορία της χώρας και η διπλωματική του ήταν εστιασμένη στην ελληνική κρίση του 1923-24 με τίτλο «Philanthropy and Imperialism, the Precedents of the Greek Refugee Loan, 1923-24».

«Tο 1923 η Ελλάδα πτώχευσε,είχε μόλις βγει από τον πόλεμο, είχε τεράστια χρέη, ήταν πολιτικά ασταθής, τη χτύπησε επιδημία τύφου, βρέθηκε στην ανάγκη να φιλοξενήσει 1,5 εκατομμύριο πρόσφυγες! Πώς βρίσκεις λεφτά τώρα... Η οικονομική επιτροπή των Μεγάλων Δυνάμεων αποφάσισε να δημιουργήσει μια εταιρική δομή στην Ελλάδα για να μαζέψει χρήματα και να στεγάσει τους πρόσφυγες. Επικεφαλής της εταιρείας που δημιουργήθηκε ήταν ο Henry Morgenthau, Αμερικανός πρέσβης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, φιλέλληνας και πολύ πετυχημένος επιχειρηματίας. Δημιούργησαν μια ιδιωτική εταιρεία η οποία είχε περιουσιακά στοιχεία από τουρκικά τσιφλίκια (500.000 εκτάρια) και εισοδήματα από φόρους (των κρατικών μονοπωλίων, τελωνείων) που δεν τη διαχειρίζονταν Ελληνες. Απευθύνθηκαν στις διεθνείς κεφαλαιοαγορές και μάζεψαν 10 εκ. λίρες που χρησιμοποιήθηκαν για την εγκατάσταση των προσφύγων.

Η εταιρεία ήταν εντελώς ανεξάρτητη από την κυβέρνηση και τους Ελληνες πολιτικούς κι αυτό ήταν βασικός παράγοντας στην επιτυχία της. Σήμερα δεν έχουμε τα ίδια προβλήματα αλλά η ιδέα μου είναι παρόμοια. Ας υποθέσουμε ότι θέλεις να δώσεις χρήματα σ' ένα ίδρυμα για τη μείωση του ελληνικού χρέους, τελικά είσαι υποχρεωμενος να καταλήξουν τα χρήματα στην ελληνική κυβέρνηση και αυτό είναι κάτι που τουλάχιστον οι Ελληνες της διασποράς αλλά και πολλοί στην πατρίδα δεν το θέλουν. Η ανεξάρτητη εταιρεία που δημιουργήθηκε για τους πρόσφυγες του 1922 μαζί με τη συσπειρωτική δύναμη των social media ήταν η δική μου έμπνευση για να βοηθήσουμε θετικά και αναπτυξιακά την Ελλάδα σήμερα».

Δημήτρης Αντωνόπουλος
antonopd@otenet.gr
via

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...