Τηλεϊατρική, οπτικός δακτύλιος, ευφυείς μεταφορές, on line συνεδριάσεις, μέχρι και e-αναζήτηση χαμένου κατοικίδιου: για τις περισσότερες πόλεις αυτές οι υπηρεσίες μπορεί να φαντάζουν επιτεύγματα του μακρινού μέλλοντος. Υπάρχουν όμως κάποιες - έστω και λίγες - που κατάφεραν να τα προσφέρουν στους δημότες τους. Και είναι στην Ελλάδα. Τα Ιωάννινα, η Βέροια, το Ηράκλειο Κρήτης, η Λάρισα αλλά και τα Τρίκαλα δημιουργούν το μπλοκ των «έξυπνων» πόλεων. Μάλιστα ο Δήμος Τρικάλων των 53.000 κατοίκων κατάφερε να πιστοποιήσει τις προηγμένες για τα ελληνικά δεδομένα τεχνολογίες με διεθνείς διακρίσεις.
ΤΡΙΚΑΛΑ
Έχει χαρακτηριστεί ως ο πιο high tech δήμος της χώρας λόγω των τεχνολογικών προϊόντων που δίνει στους πολίτες του. Ο Δήμος Τρικάλων γι' αυτό του το έργο έχει διακριθεί στον διαγωνισμό Intelligent Community» και έχει συμπεριληφθεί για τρία συνεχόμενα χρόνια, από το 2009 ως και φέτος, στις 21 πιο έξυπνες πόλεις του κόσμου. Ο Οδυσσέας Ράπτης, διευθύνων σύμβουλος της e-Trikala - της εταιρείας που διαχειρίζεται την τεχνολογία του δήμου - επισημαίνει ότι «η τηλεϊατρική, η τηλεπρόνοια, ο οπτικός δακτύλιος, οι ευφυείς μεταφορές, αλλά και οι οn line συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου είναι μερικά από εκείνα που κάνουν πιο εύκολη την καθημερινότητά μας».
Η ποιότητα των υπηρεσιών του δήμου δεν άλλαξε ούτε επηρεάστηκε από την οικονομική κρίση. «Η τεχνολογία από μόνη της λειτουργεί με πολύ χαμηλότερο κόστος από οποιαδήποτε άλλη μορφή συνδιαλλαγής. Η εξυπηρέτηση από απόσταση που προσφέρει η τεχνολογία είναι αρωγός στα μειωμένα κονδύλια με τα οποία είμαστε υποχρεωμένοι να ζήσουμε από εδώ και πέρα».
Από τον δήμο σχεδιάζονται μερικές ακόμη υπηρεσίες. Σύντομα θα εγκατασταθούν συστήματα τηλεματικής: με τη βοήθεια, δηλαδή, κατάλληλων συσκευών και της ασύρματης επικοινωνίας δίνεται η δυνατότητα να ελέγχεται η κυκλοφορία, τα καύσιμα και να υπάρχει γενικά πλήρης έλεγχος ενός οχήματος. Ακόμη, θα μπουν κατάλληλες συσκευές στους κάδους απορριμμάτων που θα δίνουν τη θέση τους αλλά και το πλήρες βάρος τους για τη σωστή αξιοποίηση των δρομολογίων. To δεύτερο πρόγραμμα που εγκρίθηκε είναι το Infotubes. Αφορά την κατηγορία του πολιτισμού, αφού σε συγκεκριμένες θέσεις του Δήμου Τρικάλων, κυρίως τουριστικές, θα εγκατασταθούν συσκευές οι οποίες μέσω bluetooth θα στέλνουν σε κινητά τηλέφωνα κατάλληλη εφαρμογή ώστε ο πολίτης-επισκέπτης να λαμβάνει πληροφορίες για την περιοχή στην οποία βρίσκεται.
Τηλεϊατρική στη Λάρισα
Και αυτή η θεσσαλική πόλη κάνει τη δική της διαδρομή στους δρόμους της... τεχνολογίας, παρέχοντας στους δημότες της υπηρεσίες που αλλάζουν την ποιότητα της ζωής τους. «Μέσα από την ιστοσελίδα του δήμου παρέχεται πρόσβαση στα δεδομένα του GIS - συστήματα γεωγραφικών πληροφοριών - του δήμου για τα πολεοδομικά στοιχεία καθώς επίσης και το έργο ψηφιοποίησης της συλλογής της Δημοτικής Πινακοθήκης», εξηγεί ο Γιώργος Οικονομίδης, πολιτικός μηχανικός και διευθυντής επιχειρησιακού σχεδιασμού του Δήμου Λάρισας. Στις σχετικές δραστηριότητες του δήμου περιλαμβάνεται επίσης υποδομή παρακολούθησης του στόλου οχημάτων (περίπου 150 οχήματα) με καταγραφή θέσης, ταχύτητας και ενδείξεις διαφόρων αισθητήρων σχετικά με πιθανά προβλήματα. Σύμφωνα με τον κ. Οικονομίδη «υπάρχει επίσης δίκτυο οπτικών ινών και δίκτυο περίπου 20 σταθμών δωρεάν ασύρματου Ιnternet (wifi) σε κεντρικά σημεία». Οι δημότες της Λάρισας έχουν επίσης την δυνατότητα της τηλεϊατρικής αλλά κι ενός συστήματος επικοινωνίας με ομάδες ανθρώπων που πάσχουν από Αλτσχάιμερ ή κατάθλιψη. «Με τη βοήθεια ενός κουμπιού που πατούν απαντά η τηλεφωνήτρια του ΟΤΕ και τους κρατάει συντροφιά ώσπου να ενημερωθούν οι συγγενείς τους».
Η πύλη του Ηρακλείου
«Ευφυής» οικισμός
Καταλαμβάνει έκταση περίπου 500 στρέμματα στο κέντρο της πόλης (χαρακτηρίζεται ως μεικτής χρήσης). Ο πληθυσμός της εν λόγω περιοχής προσδιορίστηκε γύρω στα 10.000 άτομα, δηλαδή περίπου 3.500 νοικοκυριά. Στη διάθεση των πολιτών της Βέροιας μέσω της ευρυζωνικότητας παρέχονται υπηρεσίες εκπαίδευσης, κοινωνικής φροντίδας, υποστήριξης τουριστών. Οι δυνατότητες που έχει ο δημότης προσδίδουν ποιότητα στην καθημερινότητά του, αφού με την υπηρεσία της κοινωνικής φροντίδας, για παράδειγμα, έχει άμεση πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο στο προσωπικό της υπηρεσίας «Βοήθεια στο σπίτι», το οποίο επιπλέον λαμβάνει άμεσα και τυχόν συναγερμούς για έκτακτα περιστατικά.
via